Veľa Slovákov sníva o tom, že sa bude živiť svojpomocne, a to podnikaním. Takisto ako aj iní aj my sa bojíme, že nám naše plány a koniec koncov aj sny nevyjdú. Ako príklad je tu niekoľko veľkých a úspešných spoločností, ktoré po určitej čase slávy skrachovali a dnes sú ich značky známe len málokomu.
Firmy s dlhoročnou tradíciou sú dnes už fenoménom. Prečo? Tak ako spoločnosť aj ekonomický trh sa mení každým dňom. Preto sa dnes firmy ťažko dožívajú sto rokov, aj keď v minulosti to bolo celkom bežné. Experti vypočítali, že dnes má podnikanie úspešné trvanie necelých trinásť rokov, aj to pri dobrých podmienkach a za predpokladu, že sa nevyskytne žiadna ekonomická kríza.
Jednou z hlavných zásad, aby vaša firma mala dlhé pokračovanie je jej flexibilita. Čo to znamená? Odborníci to vysvetľujú ako dostatočné prispôsobenie sa trhu, na ktorom operujete. Nemať pokrokové myslenie sa dnes rovná neúspechu. Doplatili na to napríklad počítačoví vývojári, ktorí nevideli nutnosť a ani budúcnosť domácich počítačov. Na rozdiel od firmy Apple, dnes ich meno nikto nepozná a skončili skôr, akoby mohli vpísať riadok do histórie elektroniky.
Druhá chyba nastáva, keď sa firmy a ich manažment nesnažia posunúť ďalej, ako sú. Ak máte úspešnú firmu, nesmiete ostať len pri tom. Prečo? Zaspať na vavrínoch sa nevypláca a vaše ďalšie rozhodnutia budú podmienené vašou pohodlnosťou. Treba si zapamätať, že to čo robí firmy živými je neprestajný duch hľadania inovácií, zisku, plus vyhovovanie mnohým nadchádzajúcim požiadavkam ľudí.
Ukazuje sa tu aj potreba schopných a charizmatických manažérov. Tí musia mať cit pre vývoj doby a jej potreby, prichádzať s novými plánmi a „vylepšovákmi“ a pri tom viesť zamestnancov do nejasnej budúcnosti. Nikto totiž nevie, aký úspech zožne jeho dlho pripravovaný projekt. Preto sa netreba báť vycúvať zo záveskov, ktoré sa dlhodobo nevyplatia a nemusia skončiť úspechom.